Kurset skal gi deltakerne forståelse av hva essensen av en god kvalitetspolicy er, og hvordan kvalitetspolicyen brukes for å sette kvalitetsmål for virksomheten.
Formålet med kurset:
Kurset skal gi deltakerne forståelse av hva essensen av en god kvalitetspolicy er, og hvordan kvalitetspolicyen brukes for å sette kvalitetsmål for virksomheten. Gjennom kurset vil kapitlene 5.2 og 6.2 fra ISO 9001:2015 bli dekket. Det legges opp til praktisk arbeid der forskjellige policyer blir diskutert, testet og endret. Kurset legger vekt på en praktisk tilnærming.
Målgruppe:
I og med at det er toppledernes ansvar å få etablert kvalitetspolicy og kvalitetsmål, vil dette kurset være godt egnet for personer som sitter i den type roller. Kurset er også godt egnet for personer som har ansvar for å etablere og vedlikeholde ledelsessystemer for kvalitet, dvs profesjonelle kvalitetsressurser.
Kurset gir innsikt i:
• Kravene i ISO 9001, kap. 5.2 og 6.2
• Hensikt med kvalitetspolicy
• Innhold i en styrende kvalitetspolicy
• Sammenheng mellom kvalitetspolicy og misjon
• Sammenheng kvalitetspolicy og kvalitetsmål
• Utarbeidelse av SMARTe mål
• Forskjellen på resultatmål og aktivitetsmål
• Handlingsplan knyttet opp mot kvalitetsmål
• Kvalitetsmål og strategi
• Ressurser
• Involvering av linjeledere og medarbeidere
• Krav til dokumentasjon
Kurset har ingen krav til forkunnskaper, men overordnet kjennskap til ISO 9001:2015 kommer godt med.
Kurset kan tilbys som bedriftsinternt kurs. Ta kontakt med oss for nærmere avtale.
Kursholder:
Siri Mathiesen